زگیل تناسلی در زنان
نوشته شده توسط : pari

علت بوجود آمدن زگیل تناسلی در زنان چیست؟

زگیل تناسلی در زنان به علت ویروس hpv ایجاد می شود. این بیماری به شدت مسری بوده و در اثر رابطه جنسی با فرد مبتلا به زگیل تناسلی، ایجاد می شود. متاسفانه آلودگی به این ویروس در مراحل ابتدایی هیچگونه علامتی ندارد.

زگیل تناسلی در زنان چه عوارضی دارد؟

زگیل تناسلی زنان به شکل جدی بر وضعیت روحی و روانی فرد تأثیر گذار است؛ چرا که علاوه بر شانس ابتلا به سرطان دهانه رحم، زنان مبتلا به زگیل تناسلی در اولین رابطه جنسی، سبب ابتلای نفر مقابل خود به زگیل خواهند شد.

زگیل تناسلی بسیار مسری است

از طرف دیگر رشد سریع و انتشار زگیل ها، ظاهر ناخوشایندی به ناحیه تناسلی زنانه خواهد داد.

تشخیص زگیل تناسلی در زنان

در اکثر موارد، زنان آلوده به این ویروس بدون علامت هستند اما ممکن است ضایعات شبیه خال گوشتی روی آلت زن ایجاد شود که معمولا خوش‌ خیم بوده و به رنگ صورتی مایل به لکه های قهوه ای یا کاملا هم رنگ پوست باشد.

در زگیل تناسلی زنان، ضایعات پوستی به شکل بر آمدگی های تو پر و کوچک در پوست یا مخاط ناحیه تناسلی یا جوش های زیر پوستی یا موهای زیر پوستی در ناحیه تناسلی ایجاد می کند که فاقد درد یا خارش می باشند. گاهی مواقع به شکل جوش تناسلی در زنان تظاهر می کند.

عکس واضح از زگیل تناسلی زنان

 

عکس واضح از زگیل تناسلی زنان

خال گوشتی در ناحیه تناسلی زنان

بسیاری از بیماران که به بیماری ژنیتال وارت (زگیل تناسلی زنان) مبتلا می شوند، در صورتی که علامت دار شوند، از ظهور ضایعاتی شبیه خال گوشتی روی آلت تناسلی زنان که ناگهانی ایجاد شده و روز به روز نیز بر تعداد و اندازه آنها افزوده می شود شکایت دارند.

حتی در ابتدا ممکن است ضایعات تناسلی بسیار کوچک بوده و افراد به اشتباه آنها را هنگام تراشیدن موهای زائد بیکینی یا وکس کردن، آسیب زده و این اتفاق باعث تشدید و افزایش ناگهانی تعداد زگیل تناسلی زنان گردد.

عموما زیگیل تناسلی زنان در کشاله ران، روی اندام تناسلی، لب بزرگ یا لب کوچک آلت تناسلی و یا در اطراف مقعد به وجود می آید.

 

گاهی زگیل های تناسلی در نواحی غیر قابل مشاهده نظیر داخل واژن یا روی دهانه رحم نیز ایجاد می شوند. چنانچه یک زن هیچگونه علامت ظاهری نداشته باشد ولی به دنبال تماس جنسی دچار خونریزی یا لکه بینی یا احساس ناخوسایند شود، باید به زگیل تناسلی زنان با درگیری روی دهانه رحم مشکوک شد، در اینگونه موارد حتما باید یک معاینه و ارزیابی داخلی انجام شود.

زگیل تناسلی زنان

زگیل تناسلی زنان

راه های انتقال بیماری زگیل تناسلی زنان 

انتقال بیماری زگیل تناسلی زنان (ژنیتال وارت) معمولا از طریق تماس مستقیم با فرد آلوده به ویروس HPV (معمولا مردان آلوده علامت دار بوده و ضایعه ای شبیه خال گوشتی روی آلت یا اطراف آن دارند) از طریق تماس جنسی، تماس با ترشحات تناسلی می باشد.

برخی رفتارهای جنسی از نظر واگیری بیماری های آمیزشی به خصوص زگیل تناسلی زنان پرخطر محسوب می شوند که عبارتند از:

  1. روابط جنسی مقعدی
  2. آمیزش و روابط جنسی در زمان قاعدگی
  3. آمیزش جنسی به زور و فشار و تجاوز جنسی
  4. اشتراک بازیچه های جنسی
  5. روابط جنسی دهانی بدون کاندوم

علائم زگیل تناسلی در زنان

در زنان امکان دارد زگیل تناسلی درون مهبل و گردن رحم نیز ایجاد شود، چنانچه زگیل بر روی دهانه رحم ایجاد شده باشد امکان دارد خونریزی خفیفی نیز داشته و یا در موارد بسیار نادری، ترشحات مهبلی به رنگ غیر عادی داشته باشد. البته زیگیل در همه افرادی که در معرض تماس با این ویروس قرار می گیرند ایجاد نمی شود.

زگیل تناسلی زنان از طریق تماس پوست با پوست منتقل می شوند بنابراین با انجام آمیزش یا تماس اندام جنسی با فرد دارای بیماری، امکان سرایت  آن وجود دارد.

پزشک با معاینه بالینی و مشاهده اندام تناسلی و اطراف مقعد، اغلب می تواند زگیل مقعدی و دیگر نواحی را تشخیص دهد. ممکن است پزشک در مورد علائم بیماری و همچنین عوامل خطر سازی مانند رابطه جنسی محافظت نشده و یا هر چیز دیگری که خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد، سوالاتی بپرسد.

در بسیاری از موارد، پزشک جهت انجام آزمایش سیتوپاتولوژی و PCR جهت بررسی نوع ویروس، از بافت زگیل نمونه برداری می کند.

همچنین اگر تست پاپ اسمیر زنان غیر طبیعی باشد، پزشک آزمایش تشخیص زگیل تناسلی در زنان را تجویز می کند.

خطرات زگیل تناسلی زنان

آلودگی HPV به شکل زگیل روی مقعد همراه با سرطان scc ناشی از آن

 

آلودگی HPV به شکل زگیل روی مقعد همراه با سرطان scc ناشی از آن

زگیل تناسلی زنان و عفونت ژنیتال وارت، در بسیاری از زنانی که دچار آن هستند، در نهایت بر طرف می شود، اما در برخی از آنها عفونت به صورت دائمی یا طولانی مدت در  می آید که این عفونت دائمی یکی از عوامل خطر ایجاد سرطان گردن رحم در زنان و سرطان آلت، یا سرطان دهان و حلق است بنابراین هرگونه ضایعه ای، باید سریعا تحت درمان قرار گیرد.

نوع ۱۶ و ۱۸ ویروس زگیل تناسلی، شایع ترین نوع موثر در ایجاد سرطان سرویکس هستند و نوع ۱۶ در ۶۰ درصد همه سرطان های سرویکس و نوع ۱۸ در ۱۰ تا ۲۰ درصد از موارد دیده  می شود.

نکته مهم تر این است که ژنیتال وارت در ۳۰ درصد سرطان های حلق و حنجره، ۴۵ تا ۹۵ درصد سرطان ناحیه مقعد، ۶۰ تا ۶۵ درصد سرطان های واژن و ۶۰-۴۰ درصد سرطان های آلت تناسلی خارجی زنان نقش دارد.

از فاکتورهای خطر مستقل دیگر در بروز سرطان دهانه رحم، سن پائین زن در اولین نزدیکی، زایمان های متعدد، وجود چندین شریک جنسی، سیگار و عفونت HIV (ویروس نقص ایمنی انسانی) به شمار میرود.

ضایعات متعدد دهانی با منشا زگیل تناسلی (خطر سرطان دهان و حلق افزایش می یابد)

 

ضایعات متعدد دهانی با منشا زگیل تناسلی (خطر سرطان دهان و حلق افزایش می یابد)

بر اساس مطالعات نشان داده شده است که از زمان ورود عفونت زگیل تناسلی تا تغییرات مرحله پیش بدخیمی حدود ۱۰ سال و تغییرات به شکل و سرطان مهاجم ۱۵ سال طول خواهد کشید.

دکتر عباس انتظاری متخصص زگیل تناسلی در تهران





:: برچسب‌ها: #زگیل-تناسلی-زنان,#درمان-زگیل,#زگیل-در-زنان ,
:: بازدید از این مطلب : 185
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 فروردين 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: